woensdag 4 juli 2012

Stap 6: de assen

Gisteren kwamen dan de lagers van SDP/SI. De constructie van het frame is af en de motoren zijn gemonteerd, dus kunnen we verder met de bouw van de bewegende delen.

Hiervoor maken we eerst de rondstaf en trapeziumspindel op maat met de ijzerzaag. De 8mm assen worden gezaagd tot twee stukken van 420mm (y-as) en twee van 445mm (x-as). De 10mm rondstaf wordt gezaagd tot twee stukken van 405mm (z-as). Uit de trapeziumspindel halen we twee stukken van 320mm. Omdat we een meter hadden aangeschaft, kan hier altijd nog een derde spindel uit gehaald worden. De gezaagde stukken even afbramen met de dremel en checken of er probleemloos een moer op de spindel gedraaid kan worden.

Vier 8mm-lagers gaan in het houten onderstel voor het werkvlak. Het is even flink persen, maar dan passen ze mooi op hun plek. 

De assen gaan er makkelijk door, omdat de lagers enkele graden speling bieden.







Met de twee houten plaatjes bevestigen we de assen aan het frame, waarbij een passtukje ('alignment jig') helpt om de boel netjes uitgelijnd op zijn plek te krijgen.



handig!

De z-as is lastiger, omdat het uitlijnen hier meer vrijheidsgraden kent: 
- aan de onderkant kan de z-as in de y-richting worden bijgesteld door het verschuiven van het motorhuis langs het aluminiumprofiel
- aan de onderkant kan de z-as in de x-richting worden bijgesteld door het verschuiven van de motor in het motorhuis, 
- en aan de bovenkant kan de z-as worden bijgesteld in de x-richting door de z-top vertex te verschuiven in de x-richting.


Het geprinte onderdeel aan de bovenkant van het frame - de 'z-top vertex' - moeten we hiervoor even met de vijl bewerken totdat het in de kopse kant van de profielen past. Dit is nodig om de bovenkant van de z-assen in de x-richting bij te kunnen stellen. 


Daarna zetten we het vast en houden een schietlood door het midden van de groef voor de z-as. Het schietlood moet precies uitkomen bij de corresponderende groef in het motorhuis eronder.


de z-top vertex:  moet in de kopse kanten
van het aluminiumprofiel passen
met een schietlood checken we
of de z-as loodrecht loopt...





















... naar het motorhuis eronder


Langs de z-as lopen twee kunststof onderdelen ('x-end idler' en 'x-end motor') waartussen de x-assen moeten komen. Deze onderdelen worden voorzien van lagers. De x-end idler krijgt twee 10mm-lagers voor de z-as en vier 8mm-lagers voor de x-as; de x-end motor krijgt alleen twee 10mm lagers voor de z-as.


Nu monteren we de rondstaf voor de z-as en de trapeziumspindel. We beginnen met de kant waar de idler komt. We steken de rondstaf door de x-end idler en daarna bevestigen we hem in de beugeltjes op het motorhuis en de z-top vertex. Dan maken we de trapeziumspindel met de askoppeling vast aan de z-stappenmotor. 



















Denk eraan om eerst de trapeziummoer op de spindel te draaien. Hoe we deze gaan vastmaken moeten we nog bedenken. Om kosten te besparen hebben we namelijk een eenvoudige ronde moer gekocht in plaats van een dure flensmoer. Van Weedz op het RepRapBuilding.INFO forum krijgen we de tip om de moeren gewoon onder de x-end idler en x-end motor te plakken. Dat is het overwegen waard.







Met de vier boutjes in het motorhuis van de z-stappenmotor kunnen we de motor naar het frame toe of van het frame af verplaatsen. We bewegen de motor zo dat de spindel netjes in het midden van zijn uitsparing komt en zetten de boutjes vast.


met de boutjes los kan de stappenmotor worden gecentreerd



scheef
gecentreerd


We herhalen de procedure aan de andere kant met de x-end motor.


Nu kunnen we de x-assen door de lagers aan de idler-kant steken en vastmaken met de klem onder de x-end motor. Deze assen moeten later weer even los, want daar moet de extruder nog op worden geplaatst.


En dan nog even terug naar de z-assen. Onderaan is de zaak nu goed afgesteld; maar nu nog de bovenkant. De z-assen moeten netjes verticaal lopen en - belangrijk - evenwijdig, zodat ze niet gaan 'knijpen'. Het ontwerp van de MendelMax 1.5 voorkomt door de glijlagers in de x-end idler dat de boel echt vastloopt, maar het is toch altijd beter dat de boel in de z-richting zo soepel mogelijk loopt.


We zetten daarom de beide z-top vertexen (vertices voor de latinisten) even een beetje los en bewegen de x-carriage van onderen naar boven. De x-carriage zal hierdoor de vertexen op de onderling optimale afstand duwen of trekken. We schuiven eventueel nog wat aan de vertexen tot ze links en rechts mooi symmetrisch zitten, kijken of de zaak nu soepel van onderen naar boven kan bewegen en schroeven de boel vast. 

de stand van zaken


1 opmerking:

  1. Goedemorgen,

    Heb inmiddels de hele blog doorgelezen en het heeft mij erg geholpen bij het bestellen en bouwen van mijn mendelmax.

    Het enige wat nog niet helemaal duidelijk is is hoe je het uiteindelijk op heb gelost met de moer van het trapeziumdraad?
    Heb je hier eventueel een foto van?

    Groeten Danny

    BeantwoordenVerwijderen