vrijdag 6 juli 2012

Stap 7: de extruder deel 1 - de 'koude kant'

In de vorige stap hebben we de MendelMax 1.5 volgens de beschrijving voltooid. Er ontbreekt echter nog een belangrijk mechanisch deel: de extruder. De ontwerper van de MendelMax 1.5 geeft geen specificaties voor de extruder, omdat verschillende ontwerpen uitwisselbaar zijn en vele modellen in principe probleemloos kunnen worden gebruikt.

Wij hebben gekozen voor de veelgebruikte Wade's extruder. Ook hierop bestaan weer variaties, en daarvan kozen we een variatie ontworpen door Greg Frost. Het geheel komt op een karretje ontworpen door Simon Kuehling dat op vier lagers over de x-assen kan glijden.

Eerst even iets over extruders. De extruder is het onderdeel dat langs de x-as van de 3D-printer beweegt en waarin het filament wordt ingevoerd, gesmolten en uitgespoten. Een extruder heeft een 'koude kant' met mechanische onderdelen, en een 'hete kant' met een verwarmingselement en spuitmond.

De koude kant van onze extruder bestaat uit een aantal geprinte onderdelen: Greg's body, Greg's idler, twee tandwielen (het kleine aandrijftandwiel en grote aangedreven tandwiel). Belangrijk is de stappenmotor, die zorgt voor de aandrijving van de tandwielen en in hoge mate het gewicht van de extruder bepaalt. Verder is er een drietal 608zz-lagers nodig, de belangrijke kartelbout (die we zelf gemaakt hebben, maar ook gewoon te koop is), wat boutjes, veertjes en moertjes. In de constructie volgen we grofweg de beschrijving van TechPaladin.com.

In de idler past een 608zz-lager, met door het centrum een stukje 8mm rondstaf dat we over hadden van de assen en op maat gemaakt hebben (ongeveer 18mm). We plaatsen een M3-moertje in de uitsparing bij het scharnier. We moeten de geprinte onderdelen steeds enorm bewerken met vijl en dremel voordat alles past. Dat moet beter kunnen.



In de body passen twee lagers en een zestal M3-moertjes. Twee gaan verticaal in de sleuven bovenop de body, vier gaan horizontaal in het bodemplaatje voor bevestiging van op het onderstel en het vastmaken van de hete kant.



Met een M3-inbusbout van 25mm maken we de idler aan de body. Nu kan de idler scharnieren.


open...
















... en dicht

Nu schroeven we de stappenmotor op zijn plek met drie M3-inbusboutjes van 5mm. Ook hier moet weer flink gedremeld worden om de boel op zijn plek te krijgen. We plaatsen de kartelbout, waarbij steeds een sluiting tegen de lagers komt. Daarna het aangedreven tandwiel met een M8-moer in de uitsparing. Daarna zetten we hem vast met een M8-slotmoer. Vervolgens kan het aangedreven tandwiel op de as van de motor. Fixeren met een M3-inbusboutje.






















Tenslotte zorgen we ervoor dat de idler tegen de body wordt geduwd met twee veertjes. Hiervoor gebruiken we veertjes van zo'n 30mm op M3-boutjes van 50mm en twee sluitringen M3 9mm.




Het resultaat doet denken aan een slak...

















Dat was de koude kant. Volgende keer de hete kant.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten